Humanist? Snarare egoist...

Sprang på ett blogginlägg signerat Kurt Lundgren idag. Maken till obehaglig läsning har sällan skådats. Här finns inlägget i sin helhet. Börja läsningen vid underrubriken "Betala ditt eget serum", och strax kommer kalla kårar att kila genom din ryggrad.

När Kurt Lundgren ondgör sig över att han behöver vara med och bekosta aidssjukas, hundbitnas och missbrukares vård blir jag förfärad, men det väcks också en del frågor. Var drar vi gränsen Kurt? De människor som drabbas av aids för att de beter sig "onaturligt" ska inte få vård, men övriga aidsdrabbade då? Det är inte sjukdomen i sig kanske som avgör, utan hur du har fått den?
Hundbitna? De som har en pitbull som de blir bitna av ska inte få vård, men om man blir biten av sin golden retriever? Vi kanske ska förbjuda hundägande helt och hållet, för vi kommer faktiskt aldrig helt ifrån risken att vi kan bli bitna om det finns en hund i närheten.
Sen kommer en fasansfull bit där "medicine doctor" Lundgren konstaterar att bl a utmattningssyndrom och fibromyalgi drabas man av på grund av bristande karaktär! Japp, allt som är självförvållat gör vi om till sjukdomar enligt nämnde Lundgren.

Om vi för en sekund anammar Lundgrens förhållningssätt, att det som är självförvållat inte ska behandlas med hjälp av skattepengar, så kommer nästa fråga in i bilden. Kan man inte betrakta i princip allt som självförvållat? 
- Jag får astma på grund av att jag bor i en storstad och andas in för mycket avgaser. Självförvållat?
- Jag kör av vägen i halkan med min framhjulsdrivna bil. Hade jag haft en fyrhjulsdriven hade det inte hänt. Självförvållat?
- Jag får cancer. Eventuellt har jag stekt mina kotletter för hårt och fått i mig akrylamid. Självförvållat?
- Jag blir förkyld. Jag var ju faktiskt på Öppna Förskolan där det fanns en 1-åring som var snorig. Jag klappade henne på kinden trots det. Självförvållat?
Listan kan göras oändlig, och med Lundgrens syn på det hela tvingas vi nog göra om HELA sjukförsäkringssystemet, förmodligen blir den enda utvägen att avskaffa det. Vad du än drabbas av, ta fram stora plånboken och betala rubb och stubb ur egen ficka! Du får ju faktiskt skylla dig själv...

Kurt Lundgrens syn på människan, och hur vi kring denna ska organisera vårt samhälle är oceaner ifrån den världsbild jag själv vill vara med att skapa. För mig är solidaritet och kollektivet nyckelord för hur vi ska formera vår välfärd. Jag vill inte leva i ett samhälle där sköt-dig-själv-och-skit-i-andra-mentaliteten får fäste. För tillfället går dock utvecklingen åt det hållet genom den ärade regeringen Reinfeldt. Det är ett jävla sattyg, och människor som Lundgren gör mig då rakt inte på bättre humör!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0