Janusz Korczak

Den polske barnläkaren som jag citerat i ett inlägg i början av denna bloggs livstid (inlägget har rubriken yippey eller nåt sånt flummigt. tyvärr fungerar inte länken, den leder inte dit den ska. men skulle ni vara intresserade av artikeln är det bara att pipa till.) åter till saken. Denna man vet jag egentligen inte mycket om, men det lilla jag har fått veta får mig att skälva.
Han var en polsk judisk barnläkare. Under andra världskriget jobbade han på ett barnhem för judiska barn. Dessa små liv avslutades i gaskammaren. Janusz Korcsak följde dem hela vägen. Han gick först i ledet med en fana i handen och ledde sina barn på deras "utflykt". Flera ggr innan och under denna vandring blev han erbjuden fri lejd, en möjlighet att gå fri. Men han vägrade. Han följde barnen till tåget, på tåget, av tåget och vidare in i gaskammaren där de alla dog tillsammans.
Detta, och det tidigare nämnda citatet är allt jag vet om honom. Men ibland behöver man inte mer information än så. 

Kommentarer
Postat av: Hanna S

Fantastisk person den där. Det finns många otroliga historier om människor som ger sitt liv för det dom tror på. Jag blir ofta snyftig när jag jör och läser om sådana människor, de behövs. Förresten länkade jag dig från min blogg, om du inte vill det så suddar jag...

2007-05-12 @ 08:15:55
URL: http://hannaserpan.blogg.se
Postat av: Magnus K

Vad händer i skallen på sådana människor???

2007-05-12 @ 19:34:56
URL: http://magnuskrusell.blogg.se/
Postat av: Magnus K

...som skickar folk i gaskammaren alltså. Varför faller delar av mina kommentarer bort när jag trycker på skicka? Är jag inte betrodd av blogg.se?

2007-05-12 @ 19:36:31
URL: http://magnuskrusell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0