Tråkigt, men ändå...

Vi läser nu sista kursen för detta året och den heter vetenskapsteori och metod. Ni hör själva hur det låter, och det är faktiskt, än så länge, precis lika tråkigt som det låter!
Men, och för mig är detta ett stort men, att det är tråkigt betyder inte att det är oviktigt. Socionomprogrammet och ämnet socialt arbete är känt för att vara väldigt yrkesförberedande, och det ÄR väldigt yrkesförberedande. Det är dock meningen att man efter sin examen ska kunna bedriva forskning med denna utbildning som språngbräda. Och visst vill vi väl ha forskning inom socialt arbete?
Det är sant att de allra flesta studenter från vårt program går raka vägen ut i arbetslivet, men enligt mig är det en brist lika mycket som det är en tillgång. Vi behöver belysa och befästa forskningsämnet socialt arbete på den vetenskapliga kartan. I förlängningen kommer det att leda till högre kvalitet på utbildningen, högre status på yrket, och relevans i konkurrensen med andra vetenskaper. Denna konkurrens kan man ha åsikter om, men just nu existerar den, och i den verkligheten Jag lever i väljer jag att ta ställning för socialt arbete. Det är inom det fältet jag lägger min tid och kraft, så självklart är det där jag har mitt hjärta. Sen kommer jag givetvis snylta hej vilt från en hel hög andra vetenskaper...ni ska få se när ni läser min avhandling.... ;-)

GutenAbend!

Kommentarer
Postat av: Mia

Fan sluta vara så jävla klok ;-)
Haha jag tycker iallafall att det är rena rama pesten att läsa det!
Kram

2007-05-02 @ 22:26:51
URL: http://studentmamma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0