Medlemsras ger klirr i kassan

Cirka 360 000 medlemmar har lämnat a-kassan sedan regeringen höjde medlemsavgiften och försämrade villkoren. Detta kommer att ge staten snudd på 11 miljarder kronor i år.
Jag tillhör själv skaran som fick låta medlemskapet i a-kassan stryka på foten när avgiften höjdes. De villkorsförändringar som gjordes innebar att jag som student förlorade möjligheten att under överskådlig framtid använda mig av de dagar jag tjänat ihop till. Då var det inte värt att lägga flera hundra kronor i månaden av en redan ansträngd ekonomi på detta. Jag är dock fortfarande med i facket som har en låg medlemsavgift som inrymmer många förmåner.

Jag är starkt kritisk till denna reform. Facket försvagas då många av de som går ur a-kassan även går ur sitt fackförbund. Facket har måhända en inte lika framträdande roll nu som tidigare, men den fyller en viktig funktion i den svenska arbetsmarknadspolitiken. När facket försvagas vet vi också vilka det är som drabbas hårdast och vilka som gynnas. De "simpla arbetarna" får försämrade och otrygga villkor medan de med hög inkomst och säkra anställningar klarar sig lika bra som tidigare. Det blir en klassfråga helt enkelt.
Vad jag tycker om att regeringen dessutom sitter och håvar in miljarder på på denna försämring som slår mot dem svagare grupperna i samhället behöver jag kanske inte uttrycka, men jag gör det ändå: Jag blir skitförbannad och längtar till den dagen vi får möjlighet att förpassa Reinfeldts och Borgs fula nunor in i skuggorna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0