President Bush...

Läser på SVT text idag att George W Bush har stoppat ett lagförslag om barnhälsa. 60 miljarder dollar skulle under en femårsperiod satsas på ett hälsoprogram för barn. Förslaget riktade sig till låginkomstfamiljer, det vill säga de familjer som inte är "fattiga", men som heller inte har tillräckligt med pengar för att bekosta sjukförsäkringar till sina barn. Åtgärden skulle finansieras genom höjd tobaksskatt. Det anmärkningsvärda i sammanhanget är att detta lagförslag har röstats igenom både i senaten och i representanthuset, men Bush stoppar det nu genom att lägga in sitt veto.

För det första anser jag det vara ett märkligt demokratiskt system att en person, må vara landets president, har möjlighet att stoppa ett demokratiskt beslut på detta sätt. I mina ögon liknar det mer diktatur, med Bush som envåldshärskare.
För det andra blir jag som alltid upprörd över det amerikanska sjukförsäkringssystemet. Med min egen politiska uppfattning i ryggen (och på benet...) kan jag inte förstå att en av världens rikaste och mäktigaste välfärdsstater inte sörjer för värnlösa barns hälsa. Än mindre kan jag förstå att ett försök att åtgärda detta tillkortakommande ska få stoppas av en man som gladeligen spenderar mer pengar än vi kan relatera till på vapen, krig och elände.

Trots att jag själv är nikotinist (dock inte rökare :-)) kan jag inte se att vuxna människors felutveckling i den orala fasen ska komma före barns rätt till ett liv i hälsa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0