Föreläsningsfadäsfnitter

Vi pratade om hur den svenska välfärdstaten byggdes upp.

Föreläsaren: Arbetet med att bygga upp det svenska välfärdssamhället kom igång efter andra världskriget och nyckelpersoner för uppbyggnaden var Möller, Wiggfors, Per-Albin Hansson och Alva och Gunnar Myrdal.

Kursare: Per-Albin Hansson dog 1946.

Påföljande tystnad.

Föreläsaren: Jaha, oj då.

Kursares tillägg: Hastigt.

Kan det månne ha varit att bortgången var just hastig som gjort att Fru Föreläsare missat den lilla detaljen?

Föreläsaren: Nåja, Per-Albin Hansson levde inte lika länge som jag hade tänkt från början, men Alvar och Gunnar Myrdal var i alla fall med efter andra världskriget.

Alltså, jag vet att det är hur dåligt och lågt som helst, men jag fick ett hysteriskt fnitteranfall när hon lyckades göra kärnfamiljsfantasterna och rasbiologerna Myrdal till Herr och Herr. Faktum är att jag inte har någon humor. Det enda som får mig att fnittra och le är faktafel och felsägningar. Jag svär, jag föddes som seriös 50+-are, och har tydligen inte lyckats bli yngre på de 24 år som gått sedan dess.


Kommentarer
Postat av: Lotta

Fnittrade oxå åt denna "lilla" fadäs idag! och nästan ännu mer nu när jag läste din återgivning av det hela!!! Tur att vi har snabba kamrater i gänget som finner sig när föreläsarna inte riktigt hänger med!

2007-09-05 @ 17:45:56
Postat av: Hanna S

Visst är det kul när föreläsarna gör bort sig. Men den här hade ju i alla fall lite ordning i övrigt på vad hon pratade om. Inga namn men hmmm, vad det nåt mer, ska bara titta i boken...

2007-09-05 @ 18:22:01
URL: http://Hannaserpan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0