Genusforskningens Hur eller Varför?

Enligt min kursansvariga från kursen i genusvetenskap i somras är dagens forskare inom området mest intresserade av att besvara frågan: Hur konstrueras kön idag?
Det är en mycket intressant frågeställning, och det är viktigt att finna svar på den för att även kunna finna ut lösningar. Men, jag kan inte släppa frågan varför?
Att kvinnor är socialt underordnade män är inte ett påstående som jag hyser några som helst tvivel om sanningshalten i. Jag ser det med egna ögon varje dag. Men varför blev det så? Vilken/vilka är de ursprungliga förklaringarna? Denna frågställning är det inte många genusforskare som befattar sig med idag, och min egen teori handlar om att man helt enkelt är rädd för svaret. Ställer man sig frågan varför, finns det en överhängande risk att svaret får ett biologiskt perspektiv, som exempelvis kvinnors barnafödande. Detta, menar många genusforskare, är ett farligt svar, då biologin anses oföränderlig, och genom detta skulle även de könsrollsmönster vi ser idag vara oföränderliga.
Jag förstår inte rädslan. Även om barnafödandet skulle visa sig vara en starkt bidragande orsak till utvecklingen av de samhällsstrukturer vi ser idag, så finns det ju inga som helst skäl för oss att efter medvetandegörandet fortsätta att anpassa oss till det.
Men att finna ursprunget och därmed kunna lokalisera bakomliggande faktorer till det vi har bevittnat i sekel, kan bidra till att skapa en större och bredare förståelse, involvera fler i kampen för förändring och genom den se till att vi allihopa får finnas på denna jord på lika villkor! Det börjar sannerligen bli dags för det nu...


(...föräldraförsäkringsreformen tar vi en annan dag :-))

Kommentarer
Postat av: Hanna S

En gammal teori i hur detta började var visst något med ett äpple, eller nåt

2007-09-04 @ 13:37:47
URL: http://Hannaserpan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0