Att läsa den lilla röda

Nej, jag syftar för en gångs skulle inte på Det kommunistiska manifestet utan på boken Sveriges lagar (även kallad Den röda lagboken). Har under 2008 fått skäl att fördjupa mig en aning i dess innehåll, vilket stundom kan orsaka en del huvudbry, men också en hel del nöje.

Den första lagen man möter när man ska in i avsnittet om lagstifning kring Hälso- och sjukvård är nämligen Lag (1944:133) om kastrering. Bara det faktum att det existerar en lag om kastrering fick mig att haja till, men det blir bättre - jag lovar!

Kastrering får ske om, jag citerar, "någon på grund av könsdriftens abnorma riktning eller styrka åsamkas svårt själsligt lidande eller annan allvarlig olägenhet". Bilder flimrar snabbt förbi i skallen. Abnorm riktning?! Åt vilket håll pekar den? Abnorm styrka? Shit, hur stor och stark är den? Men riktning...man kanske ska fundera på vem den pekar på? En cykel? En ekorre? En golvbrunn? Bilderna av vad/vem som är föremål för den abnorma riktningen är många. Allvarlig olägenhet? Det kanske kan vara om ekorren bits...? Eller om den kanske skulle fastna i ekrarna på cykeln? Och det är klart, det skulle ju kunna orsaka själsligt lidande. Brandkåren kanske måste rycka ut för att få loss 'en. Undrar vilken riktning könsdriften tar när dem dyker upp?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0