KLT

Idag har jag åkt med Kalmar läns trafik från Djurängen in till centrala Kalmar. När jag kliver på bussen räcker inte mina jämna pengar till bussbiljetten, så jag får ner och rota i väskan efter en uslig krona till. Dem har höjt priset från årsskiftet. Det kostar numera 14 kronor att resa med tätortstrafiken i Kalmar. Jag tycker att det är hutlöst. I dessa tider där det stöts och blöts och tjatas och gnatas om att vi ska hitta alternativa färdmedel till förmån för miljön ter det sig märkligt att de alternativ till bil som erbjuds ska kosta så mycket. Nej för sjutton, ner i pengapungen med er politiker och rota fram lite skattepengar så att resor över endast en zon blir gratis. Då skulle betydligt fler välja bort bilen för de korta resor som körs inom Kalmar stads gränser.

Hur man reser är dessutom redan en klassfråga. Höga priser på bussbiljetter gör det ännu värre. Snart har den fattigare delen av befolkningen bara cykeln kvar som alternativ. Men med tanke på vad en cykel kostar och hur snabbt man blir av med den så är väl det snart också uteslutet. Arbetarjonen får helt enkelt nöja sig med det naturen har gett dem - dem får använda sina ben och gå.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Du har så rätt, så rätt! Kram på dig

2008-01-03 @ 18:58:46
URL: http://johannabohlin.blogg.se
Postat av: Karin

Håller delvis med. Kollektivtrafik ska vara ett smidigt och prisvärt alternativ! Men, 14 kr är fortfarande billigt för en bussresa! Många många andra svenska städer är betydligt dyrare. Är det inte också så att KLT inför höjd ungdomsgräns till 25 år framöver?? Toppen ju!

2008-01-05 @ 17:03:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0