Debatt i afton!

Mycket intressant ämne i Debatt ikväll. Kriminalvården har kommit ut med en rapport som innehåller en herrans massa statistik om dömdas återfall i brott. Rapporten ligger i min dator och jag har skummat igenom den. Innehållet är på många sätt intressant bland annat då den tydligt visar att högsta andelen återfall förekommer hos de som har blivit dömda till frihetsberövande påföljder.

Men jag hissar också en varningens flagga för att dra allt för förhastade tolkningar av de siffror som presenteras. Rapporten har bara tagit hänsyn till så kallade "hårda fakta", alltså domar, belastningsregister och återfall. Detta säger oss nånting, men långt ifrån allt. Hänsyn har inte tagits till faktorer som social situation, missbruk, eventuell behandling under verkställigheten etc. För att kunna komma underfund med hur man ska minska återfallen i brott måste det investeras i mer djupgående forskning som tar hänsyn även till dessa variabler.

Hur som haver så ska det bli mycket intressant att höra kvällens diskussion. Jag tippar på att jag återkommer senare i afton med ett nytt inlägg. Förmodligen är jag lite upprörd då...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0